Trasa 1. Elektrárna na Želivce

Budeme vyjíždět od zámku v Proseči-Obořišti. Podél staré bytovky směrem ke trati kolem bývalého lomu na těžební kámen, kde ještě před několika lety bylo možno vidět část kolejí a vozíky na rudu. Podjedeme železnici Tábor-Jihlava a dáme se doprava stále po polní cestě. Dostaneme se mezi lesy a louky nad Vlásenicí a cesta nás vyvede u zastávky Vlásenice. Jistě si povšimneme typického domečku z červených cihel, který se nachází asi 50 m od novější, dnes již zničené budovy bývalé stanice. Koleje zde byly posunuty v době industrializace a zastávka přeměněna na stanici. Dnes už je to opět zastávka bez stálé služby. Projedeme Vlásenicí směrem na Pelhřimov a po perném stoupání se dostaneme kolem chatové osady ke kapličce, která je na vrcholu stoupání. Zde odbočíme doleva ve směru na Starý Pelhřimov. Polní cesta nás přivede kolem vodárny a hřbitova na hlavní silnici na Humpolec. Nyní pojedeme opatrně po krajnici, podjedeme silnici na Benešov a jedeme asi 400 m. V místě, kde uvidíme podjezd pod silnicí slezeme s kolem dolu a vydáme se po zelené značce ve směru do kopce. Po chvíli stoupání se dostaneme přímo do Pekla. Není třeba se bát, straší zde údajně jen v noci. Dále pojedeme po zelené turistické značce až do Želiva. Sjedeme přímo před klášter, kde se vařilo pivo až do roku 1925. Pak se pivo jenom stáčelo až vše ustalo. Nyní již několik let se zde vaří opět. A ne ledajaké pivo. Máte na výběr: třešňové,malinové,puškvorcové nebo jiné? Pro návštěvníky je ke koupi přímo na dvoře kláštera v malém občerstvení. Stojí to za ochutnání. Po malém načerpání sil se vydáme směrem k řece zahneme doprava a zástavbou se dostaneme k mostu přes Želivku. Most nepřejedeme těsně před ním zahneme po úzké asfaltce podél řeky. Pojedeme lesem kolem Malé přehrady, ve které je i v nejparnějším létě ledově studená voda, tedy pod přehradou. Po eventuálním vykoupání pokračujeme dále proti proudu až se dostaneme k avizovanému cíli naši cesty. Za plotem uvidíte elektrárnu z 20.let minulého století. Když budete mít štěstí, uslyšíte její turbíny v chodu. Pokud ne, nic si z toho nedělejte. Odměnou návštěvy je vhodně umístěná venkovní restaurace hned za elektrárnou. Za přijatelné ceny zde koupíte cyklisty oblíbený řízek + 2 plátky chleba. Hranolky jsou příliš těžké a špatně by se šlapalo. Zde točený Gambrinus se dá také pít, i když místní pelhřimovský Poutník by chutnal dozajista lépe. Po úměrném odpočinku pokračujeme vzhůru do Sedlice. Zde odbočíme vlevo po asfaltce a jedeme až k Velké přehradě. Těsně před ní se dáme po červené značce do lesa. Po několikametrovém příkrém stoupání, kdy je nutno kolo tlačit nebo nést, se dostaneme na úzkou asfaltku, která vede mezi chatami. Jedeme dále proti proudu a obdivujeme krásné přírodní scenérie. Cesta se stále zužuje až se z ní stává lesní pěšinka. Pokud budete vytrvalí, vyjedete na asfaltce v Kojčicích. Zde se nabízí poslední možné občerstvení restauračního typu. Předem je zde možno dohodnou grilované maso z místního chovu. Z Kojčic pokračujeme po červené do Pelhřimova a pak po silnici do Proseče-Obořiště. Našlapali jste asi 55 Km.